Tuesday, March 8, 2011

Darren Bebas Saman Bekas Suami Daphne Iking


KUALA LUMPUR: Bekas Pengurus Besar Adidas, Darren Choy Khin Ming pada Isnin, membuat permohonan maaf terbuka kepada bekas suami Daphne Iking kerana memikat pelakon dan pengacara tersebut semasa masih bergelar isteri.
Permohonan maaf Darren, 45, ditujukan Ryan Chong Yiing Ming, 33, yang merupakan seorang ahli perniagaan.
“Saya dengan ini memohon maaf dengan seikhlas hati kepada Ryan, ibu bapanya dan seluruh keluarga beliau,” kata Darren menerusi satu kenyataan yang dikemukakan di Mahkamah Majistret di sini.
Selain itu, Darren turut mengakui bahawa hubungannya dengan Daphne atau nama Islamnya, Dahlia Elenor Iking, 33, telah mengaibkan dan memalukan Ryan dan seluruh ahli keluarga beliau.
“Saya kesal dengan isu yang dibangkitkan oleh peguam saya dalam sesi soal balas yang mungkin telah merosakkan dan memusnahkan reputasi Ryan dan ahli keluarganya,” kata Darren.
Pada kenyataan tersebut, Darren juga menyatakan bahawa beliau bukanlah bapa kandung kepada anak Daphne, iaitu Isobel Denielle Iking Chong, yang berusia tiga tahun.
Beliau juga turut menarik semula tiga kenyataan yang menyentuh peribadi Ryan pada perbicaraan lalu, iaitu:
- Ryan telah membuat berjanji untuk memberikan wang kepada seorang wanita warga China bagi merahsiakan hubungan mereka.
- Ryan telah berjanji untuk memberikan wang kepada Daphne sekiranya bekas pengacara rancangan The Breakfast Show itu setuju untuk berkahwin dengan beliau.
- Ryan telah dijanjikan akan mewarisi harta pusaka datuknya.
Dengan permohonan maaf itu, peguam Wong Kian Kheong yang mewakili Ryan memaklumkan bahawa pihaknya berhasrat untuk menarik semula saman peribadi yang difailkan terhadap Darren.
Tindakan tersebut mendapat pujian daripada Majistret Engku Rashdi Engku Abdillah yang berkata: “Inilah yang diharap-harapkan. Saya rasa terharu dengan kerjasama yang diberikan oleh semua pihak.”
Beliau kemudiannya melepas dan membebaskan Darren daripada pertuduhan memikat Daphne dengan niat supaya wanita itu melakukan persetubuhan yang ditegah dengannya.
Kesalahan itu didakwa dilakukan Darren antara bulan Julai dan September 2008, di B-13-2, The Plaza, Jalan Wan Kadir 3, Taman Tun Dr Ismail, di sini.
Pendakwaan terhadap Darren dikendalikan mengikut Seksyen 498 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda, atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.
Pada perbicaraan lalu, Darren diwakili peguam-peguam Datuk Jagjit Singh dan Akbardin Abdul Kader.
Kes ini difahamkan yang pertama di negara ini dan pada perbicaraan lalu, seramai empat orang saksi telah memberi keterangan.
Sementar itu, Darren semasa ditemui di luar mahkamah menyifatkan penyelesaian itu sebagai situasi menang-menang.
“Tiada lagi perasaan salah faham dan perkara ini diselesaikan secara tertib,” katanya yang turut dilihat bersalaman dengan Ryan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails